Vektorová grafika
Vektorová grafika je jen jeden základní způsov ze dvou, jak reprezentovat obrazové infromace v počítačové grafice. Vektorový obrázek se skládá ze základních geometrických útvarů (body, přímky, křivky a mnohoúhelníky)
Výhody vektorové grafiky proti rastrové:
- Chcemeli-li zvětšovat či zmenšovat obrázek, nepoškodí to jeho kvalitu
- Každý objekt v obrázku lze spravovat a pracovat s ním odděleně
- Výsledná paměťová náročnost obrázku je obvykle mnohem menší než u rastrové grafiky
Nevýhody:
- V rastrové grafice lze obrázek pořídit velmi snadno (např. fotoaparátem), což neplatí u vektorové. U vektrové je shánění obrázku zcela náročnější
S využitím vektorové grafiky se většinou setkáme při tvorbě ilustrací, diagramů, počítačových animací. Pro její práci se používají vektorové editory (např. Adobe Illustrator, CorelDraw, Inkscape, Sodipodi, Zoner Callisto).
S vektory se setkáváme v analytické grafice, tudiž základem vektorové grafiky je právě analytická geometrie. Obrázek se skládá z křivek - vektorů. Křivky spojují jednotlivé kotevní body a mohou mít určenou výplň (barevná plocha nebo barevný přechod). Tyto čáry se nazývají Bézierovy křivky.
Formáty vektorové grafiky:
- .eps, .ps - PostScript
- .pdf - Portable Document Format
- .ai - Adobe Illustrator Artwork
- .cdr - Corel Draw
- .svg - Scalable Vector Graphics
- .zmf - Zoner Callisto